هفت رنگ دشتی(خبری فرهنگی اجتماعی)

معرفی آداب و رسوم شهرستان دشتی استان بوشهر

هفت رنگ دشتی(خبری فرهنگی اجتماعی)

معرفی آداب و رسوم شهرستان دشتی استان بوشهر

۱۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

شهید محمدحسن ابراهیمی

سال 1346 در جوار حرم حسین بن علی(ع) کودکی پا بر خاک نهاد و اولین تصویری که در چشمان زیبایش نقش بست، گنبد طلائی سید الشهداء بود. پدر نامش را محمدحسن گذارد و تحت تربیت اسلامی خود او را پرورش داد. پدرش :شیخ حسین: از اهالی دشتی :استان بوشهر : به شمار می رفت که به قصد مجاور شدن به کربلا مهاجرت کرده بود. محمد حسن بعد از طی دوران کودکی به مدرسه رفت و در زمان تحصیل در دبیرستان ذکر مصیبت اهل بیت (ع) را بر روی منبر آغاز کرد. با پایان دوره سطح در محضر آیات عظام تبریزی، علوی گرگانی و وحید خراسانی و اخذ مدرک دیپلم کلاسیک به مدت 5 سال درس خارج فقه را گذراند و توسط حضرت آیه الله خامنه ای معمم گشت و بعد از مدتی توانست مدرک کارشناسی خود را در حقوق بین الملل دریافت نماید. ابراهیمی به زبانهای انگلیسی و اسپانیولی و عربی تسلط کامل داشت و با زبانهای فرانسوی، آلمانی، و در حد رفع نیاز آشنا بود. به طوریکه در مدرسه حجتیه، مجتمع شهید بهشتی و مدارس حوزه علمیه نحوه مکامله عربی و انگلیسی را به طلاب آموزش می داد.

او ...بقیه در ادامه مطلب

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۰۸:۰۱
امید حکیمیان

در زیر از میان انبوه ضرب المثل های رایج دردشتی به ده مورد اشاره می کنیم:

1-انتر زشت تر،بازیش بیشتر

2-بونه کوش،میشیت تو حوش

3-بقیه در ادامه مطلب

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۰۷:۵۵
امید حکیمیان

 انجمن فیلم و عکس شهرستان دشتی برگزار می کند:

                 کارگاه آموزشی حقوق عکاسان(بایدها و نبایدها در عکاسی)

                      زمان برگزاری:سه شنبه 31/6/1394 ساعت 5عصر

                          مکان:فرهنگسرای شهید شهریاری خورموج

 

          

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۴ ، ۰۸:۲۶
امید حکیمیان

موضوع عالی نامه چیست؟و از آن کیست؟

به تازگی کتاب «عالی نامه»اثر عباس پورمحمودی توسط نشر موعود اسلام به چاپ رسیده است.این کتاب که تقدیم به روح پاکِ مردان خطه دلاورخیز دشتی شده است دربردارنده مبارزات ضد استبدادی و ضد استعماری رئیس عالی محمودی است.رئیس عالی یکی از دلاور مردان خطه دشتی است که در جنگ جهانی اول...بقیه در ادامه مطلب 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۴ ، ۱۴:۲۰
امید حکیمیان

مسئول مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) خورموج در خصوص برگزاری این جشن گفت:در آستانه بازگشایی مدارس همه ساله کمیته امداد امام خمینی(ره)با همکاری سازمانها،مردم و خیرین مراسم جشن عاطفه ها به منظور مساعدت به دانش آموزان نیازمند برگزار می نماید.

 

 

آقای تیموری افزود :این مراسم...بقیه در ادامه مطلب


۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۴ ، ۰۸:۵۰
امید حکیمیان

۲۶شهریورماه مصادف است با چهارمین سالگرد ارتحال مجتهد به نام جنوب حاج میرزااحمد دشتی به همین خاطر مطلبی در خصوص این مرد بزرگ نوشته آقای غلامحسین هادی نژاد تقدیم می گردد:

آیت الله حاج میرزا دشتی فرزند علامه ملا حسن گنخکی فرزند حاج حسن فرزند ابراهیم فرزند غلام فرزند حاجی بزرگ معظم له زمانی که پدرش ملا حسن به خواهش خان وقت کاکی و عده ای از مومنین این شهر برای چند سالی در کاکی توقف نمود، در همین جا متولد شد. در تاریخ تولدش اختلاف است: سال های ۱۲۸۵ ه. ش؛ ۱۲۷۳ ه. ش و ۱۲۸۲ ه. ش همگی ذکر شده است. که البته با توجه به قرائن موجود سال ۱۲۸۲ ه. ش صحیح می باشد.

پدرش علامه ملا حسن گنخکی از فقها و علمای شهیر دشتی است. وی در سال ۱۲۷۳ ه.ق در روستای گنخک متولد شد. بعد از خواندن مقدمات علوم دینی به نجف اشرف رفت. و از علمای مشهور آن روز نجف اشرف از جمله...بقیه در ادامه مطلب


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۴ ، ۰۸:۱۳
امید حکیمیان


*آساک :سایه

*بَرسوزک :ترش کردن

*ماه پیرو یا خوی گیرک :عنکبوت

*زِرَک :آرام کردن

*ساچِل :خسته شدن،ناتوان بودن

*اِرکو :نانی که ابتدا آن را برشته می کردند سپس نان ها را بر روی آن می گذاشتند و برروی توه می زدند تا اینکه نان پخته شود.

*ری اوک :روده

*کاتُخ :خورشت

*نِبِیه :خسیس بودن

*گول:دروغ

*کویک :داد وفریاد

*بچَخ :به دویدن گویند

*مُوتُو :نوعی غذای محلی(نوعی ماهی کوچک که آنرا خشک می کنند سپس استفاده می شود)

*اشکو شدن :دستپاچه شدن

*اُمار:صحیح بودن

*پَرچَل :کثیف

*جوتی :نوعی کفش

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۳۷
امید حکیمیان

                                                        

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۱۷
امید حکیمیان


حاج عابدین دشتی متخلص به باکی از دوبیتی سرایان بنام دشتی است.وی در لاورساحلی تولد و همان جا رشد و نما کرد میزان سوادش نامعلوم اما در زادگاهش مکتب خانه داشته و از این طریق امرار معاش می کرده است..بنا به عللی چهار سال ساکن شبانکار شده سپس به کویت وبحرین رفته و دوباره به کویت برگشته وسرانجام در دیار غربت فوت وهمانجا دفن شد.

آن مرحوم در سرودن ترانه های دلنشین معروف و از لحاظ عقیدتی پیرو مذهب شیخیه بود.شیخیه از فرق شیعه و بزرگشان احمد احسایی بحرینی است.تاریخ تولد و فوت باکی دقیقا معلوم نیست.اولاد مومی الیه از همسر کویتی اش با شهرت عابدی هنوز در قید حیات اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۹۴ ، ۱۶:۱۶
امید حکیمیان

کلوت های کوه مند در روستای چاووشی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۹۴ ، ۱۲:۵۲
امید حکیمیان