هفت رنگ دشتی(خبری فرهنگی اجتماعی)

معرفی آداب و رسوم شهرستان دشتی استان بوشهر

هفت رنگ دشتی(خبری فرهنگی اجتماعی)

معرفی آداب و رسوم شهرستان دشتی استان بوشهر

چشمه های شفابخش-غلامحسین هادی نژاد

يكشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۴، ۰۱:۵۹ ب.ظ

چشمه های شفابخش-غلامحسین هادی نژاد

آب های معدنی از جمله پدیده های جالب وجذابی است که از نظر درمانی همواره مورد توجه بوده است.آب معدنی جزو اولین داروهای طبیعی مورد توجه نیز بوده است که استفاده درمانی از آن از چندین هزار سال قبل تا کنون رایج است.

در استان بوشهر به علت ساختار زمین شناسی،منابع نسبتا غنی از آب های معدنی وجود دارد که متاسفانه اکثر آنها برای مردم محلی نیز ناشناخته مانده است.در زیر ضمن معرفی مهم ترین چشمه های آب معدنی به خواص درمانی آنها نیز اشاره می شود:

1-آبگرم اهرم:در 5کیلومتری اهرم ودر دامنه کوه واقع است.مظهر چشمه از...بقیه در ادامه مطلب

 

 


چشمه های شفابخش

آب های معدنی از جمله پدیده های جالب وجذابی است که از نظر درمانی همواره مورد توجه بوده است.آب معدنی جزو اولین داروهای طبیعی مورد توجه نیز بوده است که استفاده درمانی از آن از چندین هزار سال قبل تا کنون رایج است.

در استان بوشهر به علت ساختار زمین شناسی،منابع نسبتا غنی از آب های معدنی وجود دارد که متاسفانه اکثر آنها برای مردم محلی نیز ناشناخته مانده است.در زیر ضمن معرفی مهم ترین چشمه های آب معدنی به خواص درمانی آنها نیز اشاره می شود:

1-آبگرم اهرم:در 5کیلومتری اهرم ودر دامنه کوه واقع است.مظهر چشمه از شکاف سنگ های رسوبی مارنی وگچی از زمین خارج می شود وآب آن در ردیف آب هایی با بارهای منفی ومثبت مختلف وگرم است.درجه حرارت آن35درجه است.آب چشمه توسط یک کانال از سرچشمه به استخرها هدایت می شود.آب چشمه مزبور برای رفع بیماری های پوستی،سرماخوردگی،کوفتگی بدن وکلیه ها سودمند می باشد.استحمام بیش از حد در این چشمه برای قلب مضر است.(1)

2-آبگرم حاج احمدی:به آن آبگرم بی بی نور و«اَوگری» هم گویند.این چشمه در مسیر جاده سنا-شنبه وشمال شرقی روستای حاج احمدی قرار دارد.مظهر چشمه با جاده آسفالته فاصله خیلی زیادی ندارد.آب آن از کوه واز شکاف های سنگی مارنی وگچی از زمین خارج می شود.آبدهی چشمه نسبتا خوب است ومتاسفانه تا کنون فاقد استخر است واز آب آن استفاده مناسب نمی شود.

آب این چشمه در ردیف آب های گوگردی است.ودر درمان بیماری های جلدی وروماتیسم موثر است.

لازم به ذکر است که بعد از زلزله1/6در مقیاس ریشتر مورخ20/1/92که باعث ویرانی شهرشنبه وروستاهای مجاور شد،آب این چشمه زیاد تر شده است.

3-آبگرم دالکی:در 18کیلومتری شهر برازجان وبین روستاهای راهدار وشهر دالکی وکنار جاده برازجان-کازرون واقع است.آب چشمه در دامنه کوه از نقاط مختلف زمین واز شکاف سنگ هایی که از مارن وگچ تشکیل شده اند،خارج می شود.آبدهی آن نسبتا زیاد ودر حدود18لیتر درثانیه است.در موقع خروج نهر بزرگی را بوجود می آورد وپس از عبور از زمین های مجاور با جهت غربی به رودخانه دالکی می ریزد ودر نتیجه باعث خراب شدن کیفیت آب این رودخانه می گردد.

آب این چشمه در ردیف آب های سولفات کلسیم،کلرورسدیم وگوگردی دارای منیزیوم گرم است.

آبگرم دالکی باعث گرم شدن غلظت صفرا،اتساع عروق،رفع امراض پوستی،بهبود بیماری های مجاری تنفسی وروماتیسم شده وبرای درمان برخی از بیماری های زنانه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.با این که این چشمه دارای خاصیت درمانی زیاد است متاسفانه استفاده مناسبی از آن نمی شود.قسمتی از آن تبخیر شده ومابقی به داخل رودخانه ریخته می شود.(3)

4-آبگرم طلحه:در شهرستان دشتستان،بخش بوشکان وبین طلحه ورود فاریاب قرار دارد.آبگرم طلحه که بومیان«جون گرم»و«اَوگرمو»گویند در دامنه کوه است.آب آن در ردیف آب های گوگردی است.ورود گوگرد در سیستم متابولیسم بدن باعث بروز فعل وانفعالات مثبت در دستگاههای گوارشی وسوخت وساز شده ودر درمان بیماری های مختلف مجاری تنفسی،روماتیسم وبیماری های جلدی موثر واقع می شوند.(4)

5-آبگرم فوچارک:این چشمه در حدود5کیلومتری جنوب غربی اهرم کنار امامزاده زین الشهداء واقع است.آب چشمه از شکاف سنگ های آهک مارنی از زمین خارج می شود.آب این چشمه در ردیف آب های سولفات کلسیم همراه منیزیوم زیاد وکلرورسدیم ولرم است وبرای درمان برخی از بیماری های زنانه مورد استفاده قرار می گیرد وخاصیت تسکین دهندگی،ضدخارش،ملین وصفرآور دارد.(5)

6-آبگرم گنوی:این چشمه در شهرستان دیر،نزدیک روستای گنوی ومشرقی اتوبان خورموج-عسلویه قرار دارد.

مظهر چشمه از شکاف سنگ های آهک مارنی خارج می شود وعامل تشکیل آن ساختار زمین شناختی است.آب چشمه در ردیف آب های سولفات کلسیم همراه با منیزیوم وکلرورسدیم ولرم است.

آب این چشمه در برطرف کردن بیماری های دستگاه تنفس وگوارش مفید بوده وهمچنین در رفع بیماری های پوستی،رماتیسم مزمن،عفونت های دستگاه تناسلی زنان و... مفید است.(6)

7-آبگرم میانلو:این چشمه در شهرستان کنگان،ودر نزدیکی میانلو قرار دارد.آبش از شکاف سنگ های آهک مارنی از زمین خارج می شود وعامل تشکیل آن ساختار زمین شناختی است.آب چشمه در ردیف آب های سولفات کلسیم همراه با منیزیوم وکلرورسدیم ولرم است.از آب گرم میانلو می توان در رفع رماتیسم مزمن،ناراحتی های دستگاه گوارش،تظاهرات پوستی، عفونت دستگاه تناسلی زنان و... استفاده به عمل آورد.(7)

8-آبگرم میراحمد:به آن آب بوئی هم می گویند.این چشمه در شهرستان تنگستان ودر مسیر جاده اهرم به خورموج،در روستای آب بوئی یا میراحمد قرار دارد.آب آن از دامنه کوه واز شکاف سنگ های مارونی وگچی از زمین خارج می شود.عامل تشکیل این چشمه ساختار تکتونیکی است وآب آن در ردیف آب هایی با کاتیون ها وآنیون های مختلف گرم است.آبدهی چشمه بسیار بالاست وسفره آب این چشمه بسیار وسیع است وتمام زمین های اطراف آن بر روی این سفره قرار می گیرند.این چشمه دارای حوضچه ای عمیق وبزرگ است.در کنار حوضچه اتاقی برای شنای زنان در نظر گرفته شده است که متاسفانه ناتمام است.

از آب گرم میراحمد می توان در رفع بیماری های پوستی،کوفتگی،دردهای مفصلی،رماتیسمی و... استفاده درمانی به عمل آورد.

ناگفته نماند که در غرب میراحمد چشمه دیگری است.مظهر چشمه در دامنه کوه واز شکاف سنگ های آهک آسماری از زمین خارج می شود.عامل تشکیل این چشمه گسله است.زیادبودن مقدار گاز دی اکسید کربن دلیل بر منشا عمیق آب چشمه است.آب چشمه در ردیف آب های سولفات کلسیم همراه با منیزیوم وکلرورسدیم ولرم است.(8)

پی نوشت ها:

1-کاظم لیانی،خواص درمانی وشفابخش آبهای طبی ومعرفی ایران،تبریز:انتشارات زرقلم،1390،ص80.حسن زنده دل ودستیاران،استان بوشهر،تهران:نشر ایرانگردان،1377،ص45.محمدجواد فخرایی،دشتستان در گذر تاریخ،شیراز:نوید،1383،ص21.دکتر سیدجعفر شهیدی،فرهنگ بوشهر،تهران:وزارت فرهنگ وارشاد،سازمان چاپ ونشر،1380،ص25.

2- حسن زنده دل ودستیاران،استان بوشهر،تهران:نشر ایرانگردان،1377،ص43.

-مشاهدات نگاره.مورخ10/10/92

3- کاظم لیانی،خواص درمانی وشفابخش آبهای طبی ومعرفی ایران،صص60و151. حسن زنده دل ودستیاران،ص44.حبیب قاسمی،جغرافیای تاریخی دشتستان،قم:موعود اسلام،1389، ص251.

4- محمدجواد فخرایی،دشتستان در گذر تاریخ،ص21. حبیب قاسمی،جغرافیای تاریخی دشتستان،ص251.

5- حسن زنده دل ودستیاران،استان بوشهر،ص45.مشاهدات نگارنده مورخ11/1/93

6- کاظم لیانی،خواص درمانی وشفابخش آبهای طبی ومعرفی ایران،ص85. حسن زنده دل ودستیاران،استان بوشهر،ص46.

7- کاظم لیانی،خواص درمانی وشفابخش آبهای طبی ومعرفی ایران،ص86. حسن زنده دل ودستیاران،استان بوشهر،ص46.

8- کاظم لیانی،خواص درمانی وشفابخش آبهای طبی ومعرفی ایران،صص48و87. حسن زنده دل ودستیاران،استان بوشهر،ص45.دکتر سید جعفر حمیدی،فرهنگنامه استان بوشهر،ص26.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۴
امید حکیمیان

نظرات  (۱)

احسنت بسیار عالی ...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی